fredag den 16. februar 2007

Kirkerne og EU - debatten er fløjtet i gang

Nu tager jeg mod til mig og laver en blog om kirkerne og EU. Jeg synes selv emnet er uhyre interessant og lige for tiden er der åbenbart temmelig mange andre der synes det samme. Den debat vil jeg prøve at samle lidt op på her.

I kraft af mit arbejde som Informations- og Europasekretær i Folkekirkens mellemkirkelige Råd har jeg været initiativtager til et debatmøde om Kirkelige Stemmer i EU som fandt sted i Vartov i København fredag d. 26. januar.

Mødet blev filmet til tv af dk4 som sendte det i sin fulde udstrækning dagen efter.

Og så blev det streamet og kan ses på nettet det næste års tid - bekvemt opdelt i mindre blokke så man ikke behøver at gnave sig igennem 4 timers TV.

Det blev forresten arrangeret med støtte fra Europa-Nævnet. (tak :-))

I forbindelse med mødet lanceredes også debatbogen "Konstellationer" som jeg har redigeret sammen med min søster Ida Auken. Bogen udkom på Forlaget Alfa. Bogen er blevet godt anmeldt i Politiken og Kristeligt Dagblad. Den er også blevet omtalt på teologinet.dk

Debatmødet fandt sted kort tid efter at Angela Merkel havde genstartet debatten om EUs forfatningstraktat og bl.a. talt for at der alligevel skal være en reference til Gud eller kristendommen i traktatens indledning (Præamblen).

Så var grunden lagt for en ivrig debat både på mødet og bagefter. Jeg vil på denne blog prøve at samle op på det der allerede har været de sidste par måneder (udfra min helt subjektive vurdering!) og også følge med i hvad der kommer.

Jeg er meget modtagelig for input, og hvis du kunne tænke dig at blogge med, så skriv til mig på kirstenauken@gmail.com

Ingen kommentarer: