lørdag den 27. oktober 2007

Kirke og stat vs Religion og Politik

Det er vigtigt at skelne mellem debatterne om kirke-stat og religion-politik. Mange debattører blander de to spørgsmål sammen, og det giver en masse uklarhed i debatten. Man kan fx sagtens mene at kirke og stat skal adskilles, men at religionen har en helt naturlig plads i det offentlige rum, og at religiøse repræsentanter naturligvis har ret til at ytre sig om politiske spørgsmål med udgangspunkt i deres religiøse livssyn og overbevisning.

Spørgsmålene er meget relevante i en europæisk sammenhæng hvor kirker og andre trosrepræsentanter anstrenger sig for at påvirke debatten i og om EU og i Europarådet- og de er særdeles relevante i en dansk sammenhæng hvor man kan høre samme politikere sige "I Danmark blander vi ikke religion og politik" og "Det er helt naturligt at folkekirken er underlagt statens styring og ikke har selvstyre".

Det er nogle af pointerne i en kronik i Politiken begået af min søster, Ida Auken

Ud over at være min søster og en klog teolog, er Ida også folketingskandidat for SF. At hendes kronik blev bragt i Politiken samme dag som valget blev udskrevet - ja det er vel næsten mere heldigt end politiet tillader.

Idas store mærkesag er klima og miljø. Det fortæller hun fx om i sin valgvideo på youtube. Også emner der er særdeles meget på den europæiske dagsorden, også i kirkerne. Og minsandten i stigende grad også herhjemme i folkekirken.

Og således fik jeg lejlighed til at slå et lille slag for min søsters valgkamp :-)

4 kommentarer:

Mystical Seeker sagde ...

Jeg er ikke dansker, men jeg fandt din søsters kommentar interessant, især disse ord:

Tilbage står venstrefløjen, hvoraf de allermest historieløse kan finde på at hævde, at venstrefløjen altid har været imod religion, mens de mere nuancerede kan finde ud af at skelne mellem religion som reaktionær og som progressiv faktor og nøjes med at hævde, at venstrefløjens projekt er at stå imod reaktionære kræfter.

Jeg bor i et land hvor man tit blander religion og politik. Her den reaktionære slags religion har talt højere end den progressive slags, og mange folke synes at venstrefløjen ikke går ind for religion, men det er ikke sandt. (Jeg tog til en antikrig demonstration for to dage siden, og der var en biskop der talte til folk om Jesus og fred.)

Hvis man har en tro er det umuligt ikke at blande religion og politik. Vores tro må bestemmer vores ideer om samfundet og om politik.

Kirsten Auken sagde ...

@mystical seeker
Jeg er helt enig med dig. Ens livssyn - herunder det religiøse - må naturligvis påvirke ens politiske holdninger. Det afgørende må være at man undgår en totalitær fundamentalistisk tilgang hvor der er emner der ikke er til debat fordi "det er Guds vilje". Vi skal debattere på demokratiets vilkår. For mig går skellet der.

Mystical Seeker sagde ...

Jeg fandt en interessant blog fra en medlem af SF der siger at man skal stemme på Enhedslisten fordi partiet er tæt på spærregrænsen og venstrefløjen må ikke tabe deres stemmer i en tæt valgkamp. Kig på denne her.

Kirsten Auken sagde ...

@mystical seeker
Ja jeg kan godt se pointen. Men jeg ville aldrig kunne sætte mit kryds ved liste Ø - og da slet ikke så længe de fastholder deres totale beton-modstand imod EU uden at kunne byde ind med noget der bare minder om et realistisk alternativ. Der mener jeg de går helt galt i byen med hvad internationalt samarbejde bør være - og kan være i den virkelige verden.